Túl az első próbaharmadon az Elton John-musical

A Magyar Állami Operaház 2015 februárjában jelentette be, hogy repertoárjára veszi Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John darabját. A musical a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül, amely egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen.
A Billiy Elliot – a Musical a bemutató évében 4 kategóriában is elnyerte az Olivier-díjat, amely a legrangosabb brit színházi elismerés, Amerikában pedig tíz kategóriában lett Tony-díjas Broadway-produkció. A musicalt a 2005-ös premier óta több mint 5 millió néző látta Londonban, világszerte pedig 11 millió­an. Az Opera vezetése abban bízik, hogy a musical népszerűsége itthon ugyanúgy szárnyal majd, mint Angliában és Ame­ri­kában. A hazai változatot rendező Szirtes Tamás Kossuth- és Jászai-díjas művész több mint száz darabot vitt színre pályafutása során, köztük számos musicalt, például a Jézus Krisztus Szuper­sztárt és a Mary Poppinst is.
A címszerep rendkívüli nehézségű, a gyerekszereplőtől azonos prózai, énekesi és táncosi kvalitásokat kíván, ezen belül pedig ugyanolyan felkészültséggel kell például szteppelni, mint balettozni. A nyári bemutató és a további előadások szereposztását egyéves castingsorozat után hirdették ki. A rendező kiemelte, hogy a magyar Billyt és társait megtalálni komolyabb kihívásnak bizonyult, mint egy nagyobb lélekszámú és más oktatási szisztémával rendelkező országban, ám mindennek ellenére 7-8 alkalmas gyereket sikerült kiírni a főbb szerepekre, közülük többen a Magyar Tánc­mű­vé­szeti Főiskola, valamint a Madách Musical Tánciskola növendékei. A produkcióban emellett a 9–12 éves korosztályból összesen 29 kislány vesz részt hármas szereposztásban, ők szintén a Madách Tánciskola ifjú hallgatói.


A felnőtt szerepekben Ladinek Judit, Gallusz Nikolett, Auksz Éva, Stohl András, Tóth Sándor, Németh Kristóf, Simon Boglárka, Krassy Renáta, Csákányi Eszter, Bencze Ilona és Hűvösvölgyi Ildikó tűnik majd fel a sorozatban – a népszerű színészeket váltott szereposztásban láthatja a közönség. Szirtes Tamás rendező május végén arról számolt be, hogy a próbaidőszak első harmadát a nagy zenés számok betanulására fordították, hiszen a produkció nehézsége ezekben rejlik. A legbonyolultabb nagyképek elsajátítása után következik a prózai részek kidolgozása.
Mindeközben a darab vizuális kivitelezése is zajlik. A díszletet Szlávik István tervei alapján valósítják meg a hazai non replica változatban, amely teljes szabadságot enged valamennyi alkotónak. A díszlettervező kiemelte: a helyszín nem tipikusan a musicalek fénylő színtere, hiszen a történet az 1980-as évek Angliájában játszódik, és egy bányászsztrájkkal indul. Ebbe a világba születik egy gyermek, akinek az útja a londoni balettszínházig vezet. A színpadi tér meghatározó eleme egy LED-fal lesz, melynek vetített képei az atmosz­férateremtést segítik. Be­mu­tat­ják egyrészt a thatcheri korszakot, másrészt az egyes helyszínekre – a gyártól a lakáson át a fénylő operajelenetig – jellemző látványvilágot. A mozgóképek forgatása és összeállítása már folyamatban van, a tervező a történelmi utalásokat archív doku­men­tum­­anyagokkal láttatja a hiteles kontex­tusábrázolás céljával.
A produkció jelmezei Kovács Yvette Alida tervei alapján készülnek. Az alkotó elmondása szerint a műfaj összetettsége a jelmezekre is kihat, sokszor kell „varázsolni”, egy pillanat alatt tetőtől talpig más karakterben megjeleníteni egy-egy szereplőt. A Billy Elliot érdekessége, hogy egy civil közegből emelkedik el a játék: a bányász­faluba beszivárognak egy balett-­táncosnak készülő kisfiú álmai vagy éppen szorongásai, ezt a kettősséget kell a jelmezekben is érzékeltetni. A civil ruhák revü- és balettjelmezekké válnak a kisfiú álmaiban. Az előadás végig a valóság és a képzelet között mozog, mert a világot a kisfiú szemszögéből láttatja.
A Billy Elliot – a Musical című produkciót július 29-én mutatják be az Operában. A Magyar Állami Opera­ház történetében először jelentkezik saját szervezésű nyári előadássorozattal; az eredeti tervekkel ellentétben az Andrássy úton mutatkozik be a produkció, és csak később kerül át az Erkel Színházba. A jegyeket június 15-étől értékesítik, és a bemutatót megelőző napig kedvezményekkel, azaz Erkel színházi helyárakkal is várják a közönséget – a nagysikerű sorozatra a premiert követően már csak normál jegyárakkal lehet bejutni. Az Erkel Színházba már megváltott jegyeket június 15. után az intézmény Értékesítési Centrumában (Hajós u. 13–15.) az operaházi előadásokra érvényes belépőkre cserélik.